Monday, April 2, 2007

Sångtävling, skidor och hela balletten

I fredags var jag på Svansjön på Operan här i Tbilisi. Oh, ballett är helt klart en av mina laster i livet. Jag är som bekant avogt inställt till rom.coms, rosor och lyckliga slut - eller för att citera en av mina vänner här nere; Are all swedes dead inside? - men jag förlorar mig totalt i ballettens värld. Det är en så underbart vacker historia, och sittandes i mörkret på balkongen så ska man verkligen kunna känna hur prinsen och svanprinsessan älskar varandra, hur de rör sig över sjön och ömsom dras till varandra, ömsom försöker förhindra det oundvikliga. Jag förälskar mig handlöst i den svarta svanens solo och gråter med svanprinsessans hov efter hennes dödsdans.

Detta känslomässiga engagemang är nog en av anledningarna till att jag föredrar den version av Svansjön som jag såg i Moskva för snart 3 år sedan. Säg vad man vill om den nya ryska 'demokraturen' men bra konst blir det. Tbilisis opera är ganska nyrenoverad efter revolutionen, och den har precis börjat ha stora engagemang igen. En kompis jag talade med efter föreställningen höll med om att dansarna var medelmåttig och att orkestern spelade fel så ofta att tom jag böljade tro att trummisen hade Parkinsons, men han vidhöll att det var bättre än sist han varit på Operan. Då hade dansarna dansat i mjukisbyxor till musik från en bandspelare uppställd på scenen.

För att bearbeta min besvikelse efter baletten så gick jag och några kompisar ut för att äta middag. Ganska snart befann jag mig på en bar, inbegripen i en sångtävling med ett gäng georgiska körsångare och därifrån blev kvällen stadigt bättre. Jag vaknade nästa morgon med en lätt huvudvärk och en stilla undran om var jag var, hur jag hamnat där och varför jag hade så många stickor i benen.

Sedan bar det iväg till frisören med en georgisk kompis. Att gå och kippa sig här är en enda stor egomassage. Jag fick höra att jag hade så vacker hår, så vacker hy, så vackra ögon ovs. Jag tog tacksamt emot och undvek att nämna att min likbleka hy var direkt relaterad till hur många timmar jag sovit föregående natt (3), sen somnande jag i frisörstolen och vaknade med en ursnygg frisyr som inte alls matchade resten av mig.

Söndagen spenderade jag med några kompisar i Goudari - en liten skidort 2 h från Tbilisi. Vi släpade våra otränade kroppar upp till 3000 meters höjd och njöt sedan i fulla drag av att åka skidor hela dagen. Goudari är obeskrivligt vackert. Det finna inga ord för den andaktslika känslan man upplever när man susar ned för toppen av ett berg, med utsikt över massiva bergskedjor där solen reflekteras från den perfekt vita snön och effektivt gör det omöjligt att ta in bergens skönhet utan skidglasögon. Jag vet inte om landskapet distraherade mig från skidåkningen eller vice versa. Bilder publiceras inom kort.

Idag har jag sjuk träningsvärk i benen, en lätt google-bränna, en effektivt förstörd 16 -lari frisyr och djupa ringar under ögonen efter att ha sovit alldeles för få timmar under helgen. Totally worth it!

2 comments:

Anonymous said...

så otroligt skönt det låter med en dag på skidor! själv har jag ägnat dagenåt att gå vilse på lärarhögskolan i Jönköping. Men det är en vacker byggnad.

Dartis said...

hahaha, det ska jag leva på hela dagen; "are all swedes dead inside?". ingen omskrivning här inte, nej, dra alla över en kam med det v ä r s t a någon kan tänkas vilja höra. "Hi, im swedish. im dead inside." "hi". (nu får du förresten se katterna, eller en av dem. de har ju en egen blogg, östermalmskissarna)